Tuesday, January 11, 2011

Komen Ashadi Zain mengenai perubatan moden dan tradisional

Ya, sikap berhati-hati adalah penting bagi memastikan kita tidak mendapat kesan sampingan dari antibiotik, yang akhirnya mendatangkan keburukan pada diri sendiri.

Selain itu, tindakan menyeimbangkan antara perubatan moden dan tradisional juga adalah tindakan yang wajar, mengikut kesesuaian. Ini kerana kaedah dalam perubatahn tradisional memang lebih berkesan bagi sesetengah penyakit.

Namun begitu, kita tidak harus lupa bahawa penipuan juga berlaku dalam perubatan tradisional. Ini kerana berbanding dengan perubatan moden, perubatan tradisional kurang dipantau, menyebabkan ada penjenayah yang mengaku pakar perubatan tradisional sedangkan dia sebenarnya adalah seorang penipu yang mengambil kesempatan atas penyakit yang dialami si pengadu. Berwaspadalan.

Berkaitan dengan isu caj perubatan yang tinggi, pesakit yang dikenakan caj perubatan yang tinggi dan tidak munasabah ketika menerima rawatan di hospital swasta boleh membuat aduan kepada Jawatankuasa Abitri Perubatan Kebangsaan bagi tujuan semakan semula caj berkenaan. (berita penuh dapat dibaca di http://artikelashadizain.blogspot.com/2011/01/buat-aduan-jika-caj-tak-munasabah.html)

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment