Tuesday, January 11, 2011

'Buat aduan jika caj tak munasabah'

'Buat aduan jika caj tak munasabah'
Oleh Faiza Zainudin
faiza@bharian.com.my
2011/01/12
Jawatankuasa khas semak bayaran hospital swasta dikenakan

KUALA LUMPUR: Pesakit dikenakan caj perubatan yang tinggi dan tidak munasabah ketika menerima rawatan di hospital swasta boleh membuat aduan kepada Jawatankuasa Abitri Perubatan Kebangsaan bagi tujuan semakan semula caj berkenaan. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata jawatankuasa khas yang diwujudkan di setiap hospital swasta dan dipengerusikan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican di peringkat pusat, berperanan memantau dan menilai semula kadar caj sama ada berpatutan dengan kos yuran doktor dan kemudahan perubatan hospital berkenaan. Keputusan itu, antara yang dicapai menerusi persetujuan bersama Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), pakar dan akademi perubatan baru-baru ini bagi mengelak hospital swasta mengenakan caj berlebihan kepada pesakit sewenang-wenangnya.

“Kita akan ada jawatankuasa yang akan tentukan caj untuk doktor pakar dan semua kos terhadap keperluan pesakit termasuk tisu, makanan dan minuman dan ubat-ubatan. Semua caj berkaitan sudah kita rangka sebagai garis panduan dan mencapai kata sepakat untuk pastikan tidak ada caj berlebihan,

“Jika pesakit dikenakan bayaran yang tinggi, mereka boleh merujuknya kepada jawatankuasa itu yang dikendalikan kementerian kerana kita tidak mahu rakyat mengadu caj hospital swasta meningkat berlipat kali ganda,” katanya selepas merasmikan Kompleks Pusat Perkhidmatan Steril Bertauliah dan meraikan satu juta meter isi padu pemprosesan produk kesihatan di SterilGamma (M) Sdn Bhd, dekat sini semalam.

Liow berkata demikian ketika diminta mengulas kemungkinan caj kesihatan hospital swasta akan menurun apabila kerajaan melaksanakan Skim Penjagaan Kesihatan Nasional 1Care yang membantu golongan berpendapatan rendah mendapatkan rawatan di hospital swasta.
Bagi mengekang kadar caj kesihatan yang tinggi dan berbeza-beza di hospital swasta, Liow berkata pihaknya menetapkan satu garis panduan dan jadual baru bayaran perkhidmatan bagi hospital swasta dan doktor, bermula Mac ini.

Menerusi pelaksanaan itu, dijangka kira-kira 30,000 doktor hospital kerajaan dan swasta akan menikmati kadar yuran baru yang tidak pernah disemak sejak 2004. Selain itu, garis panduan itu dijangka mengurangkan beban bayaran perubatan pesakit membabitkan kos lawatan dan perubatan doktor pakar serta kadar lain yang dikenakan kepada pesakit hospital swasta.

“Kita sedang mengkaji yuran baru untuk semua doktor kerana ada banyak rayuan menyatakan ia rendah berbanding negara lain sedangkan yuran untuk hospital tinggi menyebabkan jumlah keseluruhan yuran berlipat kali ganda. Oleh itu, akan ada yuran baru untuk doktor mulai Mac ini bagi mempraktikkan perkhidmatan kesihatan yang baik selain setiap hospital mengawal caj hospital masing-masing,” katanya.

Ditanya kadar yuran baru doktor itu akan meningkatkan caj hospital, Liow berkata perkara itu tidak menimbulkan masalah.

“Yuran doktor tidak ada masalah, orang tidak mengadu. Yang bermasalah adalah bil hospital, kita akan pastikan bil ini dikawal dengan baik dan memang jawatankuasa ini diwujudkan untuk pantau yuran hospital dan yuran doktor,” katanya.

Mengenai usaha kerajaan menyediakan kos perubatan percuma kepada rakyat, Liow berkata tidak ada negara mampu memberi perkhidmatan kesihatan percuma kepada semua rakyatnya kecuali kepada yang miskin.

“Kalau ada pun, kita risau kalau ada yang salah guna perkhidmatan kesihatan untuk rakyat miskin. Kerajaan akan bantu, tapi bagi orang berada, saya fikir tidak ada yang setuju beri perkhidmatan percuma kepada yang kaya,” katanya

No comments:

Post a Comment