Tuesday, January 25, 2011

Komen Ashadi Zain mengenai pengguna yang menghadapi masalah kesesakan di pejabat imigresen

Saya fikir perkara pertama yang perlu dilakukan oleh pihak imigresen adalah melaksanakan tindakan segera jangka pendek bagi menangani permintaan mendadak oleh para pengguna.

Biarlah pengguna mendapat perkhidmatan yang terbaik, termasuk dari segi masa menunggu, keselesaan semasa menunggu, perkhidmatan yang mesra dan sebagainya.

Langkah kedua yang perlu dilakukan adalah mengenalpasti sama ada pertambahan permintaan secara mendadak ini adalah perkara yang bermusim ataupun perkara yang tidak dijangka.

Langkah ketiga:
1. Jika ia perkara yang bermusim, analisis perlu dijalankan tentang sebab permintaan ini gagal dijangka.

2. Jika ia perkara yang tidak dijangka, apakah tindakan susulan yang dapat dilakukan bagi menanganinya pada masa depan (tindakan jangka panjang), dengan memastikan perkhidmatan terbaik kepada pengguna dan penyaluran dana kewangan secara cekap dan berkesan.

Semoga pihak imigresen dapat memanfaatkan cadangan ini demi keselesaan pengguna.

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment