Wednesday, January 5, 2011

Komen Ashadi Zain mengenai emel dari Bank of Africa

BANK OF AFRICA
FOREIGN REMMITANCE DEPARTMENT
04 BP 754 RUE CHARLES DE GAULLE
COTONOU, BENIN REPUBLIC

My Dear,

We wish to inform you that your total fund have been arrange through CONSIGNMENT BOX, due to the unreliability of the corrupted Banking service here, diplomatic agent conveying the Package box valued the sum of $3.5Million United States Dollars cash, Arrival (Soekarno-Hatta Jakarta International Airport) successful, But he misplaced your address and is currently stranded at Soekarno-Hatta Jakarta International Airport now.

Please do contact the diplomatic agent through the below email with the informations required.

Contact Person: Diplomat Onyegbuwali
Contact E-mail: diplomatonyegbuwali@yahoo.fr

We required you re-confirm the following informations below to him so that he can deliver your consignment box to you today.

NAME: .
ADDRESS: .
MOBILE NO.
NAME OF YOUR NEAREST AIRPORT.
A COPY OF YOUR IDENTIFICATION .

He is waiting to hear from you today with the above informations. NOTE: The Airport Authority does not know that the box conten $3.5 Million United States Dollars cash. The consignments was moved from here as family treasures, so never allow them to open the box.

Please be fast, so that he can deliver your fund, he is at your Air-Port domination base, and he has no phone yet. Quickly contact him on his private email above as soon as you receive this mail.

Best Regards
Dr. Clem Odili.
Bank of Africa.
Customer Care Unit

KOMEN OLEH ASHADI ZAIN:

Jangan sesekali mempercayai e-mel seperti ini, yang jelas cuba mengelirukan penerima, seperti yang terbukti melalui beberapa unsur, iaitu:

1. Hanya menggunakan 'My Dear' dan bukannya nama penerima. Ini menunjukkan bahawa emel ini hanyalah emel massa (mass email atau bulk email).

2. Institusi kewangan seperti bank tidak akan menghantar maklumat seperti ini melalui emel, tetapi akan menggunakan pelbagai saluran komunikasi bagi mendapatkan pengesahan.

3. Emel yang digunakan adalah emel percuma dan bukannya emel rasmi. Takkanlah sebuah bank tidak mampu mendapatkan domainnya sendiri.

4. Adalah mustahil ejen yang dinamakan dalam emel itu tidak mengetahui nombor telefon pelanggan.

5. Penerima ditawarkan sesuatu yang tidak pernah diketahuinya. Ini dilakukan dengan tujuan memperdaya dan mengharapkan supaya penerima naik tamak dan gelap mata, lalu menghubungi nama yang tertera dalam emel, dan mengikut segala arahannya, demi mendapatkan USD3.5 juta itu.

6. Semua komunikasi dijalankan melalui emel sahaja. Tiada nombor telefon dan alamat pegawai alternatif di Afrika yang diberikan.

7. Sekalipun ejen itu kehilangan alamat penerima, takkanlah ejen itu tidak boleh menghubungi ibu pejabat bagi mendapatkan alamat tersebut.

8. Dan sebagainya.

Saya berharap moga analisis ringkas yang saya lakukan sedikit sebanyak dapat membantu para netters agar tidak tertipu dengan skim seperti ini.

- Ashadi Zain (ashadizain@gmail.com)

No comments:

Post a Comment