Wednesday, January 26, 2011

Komen Ashadi Zain mengenai penipuan dalam langganan telefon bimbit

TELEKOMUNIKASI-CAJ BERLEBIHAN KEPADA PENGGUNA TELEFON BIMBIT
From: mohd ns
Date: 2010/2/22

Salam to PPIM, Mesej iklan ke handphone
Saya menerima mesej iklan ke hendphone yang mengenakan caj. Untuk info, sebelum ini saya pernah melanggan permainan video menerusi iklan di TV. Untuk makluman juga, setiap mesej yg diterima tidak terdapat pilihan untuk membatalkan perkhidmatan tersebut. Ini membebankan saya dari segi kewangan kerana setiap bulan terpaksa menanggung kos lebih daripada RM100.Paparan di telefon bimbit ada seperti berikut:

title: RM6.00: RACE-FRUIT SQUASH Address: http://202.71.107.3:8080/sms/my_download.php?id 617622_56631(number id adalah berlainan utk setiap mesej yg dihantar.) Sepatutnya semua iklan berbentuk langganan mestilah mempunyai pilihan utk membatal perkidmatan sekiranya pengguna ingin menamatkan perkhidmatan.Ini merupakan penipuan terhadap pengguna. Saya berharap pihak PPIM dapat menyelongkar masalah ini serta dapat membantu saya untuk keluar dari bebanan ini. Saya percaya masih ramai lagi di luar sana yang mempunyai masalah seperti ini.


Yang benar
M------- n


KOMEN OLEH ASHADI ZAIN:

Sebenarnya, kegiatan ini sudah berleluasa sejak beberapa tahun lepas, iaitu apabila ringtone, ringback tone, wallpaper dan sebagainya mula popular di kalangan pengguna.

Mereka yang melanggan perkhidmatan ini dapat ditipu melalui sekurang-kurangnya dua cara, iaitu:

1. Cara memberhentikan langganan tidak diberitahu pada pengguna (atau sememangnya tiada).

2. Sekalipun pengguna telah memberhentikan langganan, mereka terus dicaj.

Berwaspadalah dengan perkara ini. Diharap pihak syarikat telekomunikasi dan semua agensi berkenaan, terutamanya SKMM mengambil berat akan perkara ini. Ini kerana penipuan seperti ini sudah terlalu lama berlaku.

Moga perkongsian ini mendatangkan manfaat kepada rakan-rakan. Mereka yang ingin berbincang lebih lanjut mengenai perkara ini, sila hantarkan emel kepada saya.

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment