Thursday, February 17, 2011

AWAS: Phishing

Berhati-hatilah apabila anda menghadapi situasi yang berikut:

1. Mangsa menerima emel dari banknya.

2. Penghantar emel itu meminta mangsa klik pada pautan yang disertakan dalam emel tersebut.

3. Mangsa pun klik dan terus log in seperti biasa.

4. Mangsa terkejut apabila tidak lama kemudian, wang dikeluarkan dari akaunnya.

Sebenarnya, taktik penipuan ini dipanggil 'phishing'. Mangsa menerima emel yang kononnya datang dari bank yang mana dia adalah salah seorang pelanggannya.

Dalam emel itu, mangsa sama ada disuruh:

1. Mengemelkan kepada penghantar emel itu maklumat peribadinya, seperti username dan kata laluan. Penghantar emel mengatakan ini perlu dilakukan kononnya bagi mengemaskini pangkalan data bank terbabit; atau

2. Klik pada pautan yang disertakan dalam emel. Apabila mangsa klik pada pautan itu, laman web yang muncul menyerupai laman web bank berkenaan. Seterusnya, mangsa disuruh log in dengan menggunakan username dan kata laluannya dalam laman web palsu itu. Penghantar emel mengatakan ini perlu dilakukan kononnya bagi mengemaskini pangkalan data bank terbabit.

Ringkasnya, objektif phishing adalah bagi mendapatkan maklumat peribadi pengguna perbankan internet, iaitu username dan kata laluan.

Setelah kedua-dua maklumat itu diperoleh, penjenayah akan menggunakan maklumat berkenaan bagi mencuri wang dari akaun mangsa.

Statistik terkini oleh Cyber Security Malaysia menunjukkan bahawa terdapat sekurang-kurangnya 900 laman 'phishing' yang menjadikan pengguna perbankan internet Malaysia sebagai sasaran.

Berhati-hatilah.

Moga perkongsian ini mendatangkan manfaat kepada rakan-rakan.

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment