Tuesday, February 22, 2011

AWAS: Hadiah dari Kekasih

Berhati-hatilah jika anda menghadapi situasi yang berikut:

1. Anda dihubungi seorang lelaki melalui internet, terutamanya melalui laman sosial.

2. Lelaki itu berkata bahawa dia ingin berkenalan dengan anda dan mendakwa bahawa dia kini bekerja di luar negara.

3. Selepas beberapa lama berkenalan, maka si lelaki yang kini menjadi kekasih anda itu mengatakan bahawa dia amat mencintai anda.

4. Bagi membuktikan cintanya itu, dia ingin menghadiahkan sesuatu kepada anda. Hadiah mahal itu kononnya akan dihantar melalui pos/kurier.

5. Tidak lama kemudian, anda mendapat panggilan daripada pihak kastam (sebenarnya adalah rakan subahat lelaki berkenaan).

6. Pihak 'kastam' memberitahu anda bahawa terdapat bungkusan atas nama anda.

7. Namun demikian, bungkusan itu hanya akan dilepaskan sesudah anda sebagai penerima membayar cukai atas bungkusan itu. Mereka menyuruh anda memasukkan sejumlah wang ke dalam sebuah akaun bank.

Selain modus operandi 4 - 7 di atas, lelaki itu juga mungkin mendakwa bahawa dia ingin sangat menemui anda dan akan terbang ke Malaysia dengan segera. Anda kemudiannya menerima panggilan daripada 'kastam', yang memberitahu anda bahawa kekasih anda itu ditahan kerana gagal menjelaskan cukai barang atau membawa masuk wang tunai melebihi hаԁ dan tidak mengisytiharkannya dalam Borang Kastam 22 (pengisytiharan wang tunai).

Maka bagi membolehkan pihak 'kastam' melepaskan kekasih anda, anda dikehendaki membayar denda. Denda itu perlu dibayar ke dalam sebuah akaun bank.

Berhati-hatilah.

Moga perkongsian ini mendatangkan manfaat kepada rakan-rakan.

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment