Tuesday, February 22, 2011

Adakah makanan organik yang dijual benar-benar organik?

Saya ingin menarik perhatian rakan-rakan mengenai makanan organik yang kini semakin popular di kalangan pengguna yang ingin menjaga kesihatan. Namun bagaimanakah caranya memastikan kesahihan dakwaan pihak yang mengeluarkan makanan organik tersebut?

Adakah makanan organik yang dijual itu benar-benar ’organik’ mengikut piawaian yang terpakai padanya? Atau adakah label ’organik’ itu hanya diperalatkan bagi menjual produk substandard pada harga yang tinggi?

Bukan apa, kita tidak mahu pihak-pihak tertentu memperalatkan keinginan pengguna untuk menjaga kesihatan dengan menjual produk-produk yang didakwa sebagai makanan organik tetapi sebenarnya adalah makanan yang tidak memenuhi standard sebagai makanan organik.

Dalam hal ini, kita sedia maklum bahawa harga makanan organik adalah lebih mahal daripada harga makanan biasa. Contohnya, sos organik adalah lebih mahal daripada sos ’bukan organik’.

Jadi, jika terdapat pengeluar yang mendakwa menghasilkan makanan organik tetapi sebenarnya tidak mengikut piawaian makanan organik yang sebenar, maka pengguna sendiri yang rugi apabila mereka membayar harga premium bagi produk yang sebenarnya tidak pun premium.

Moga perkongsian ini mendatangkan manfaat kepada rakan-rakan.

Ashadi Zain
(ashadizain@gmail.com)
http://artikelashadizain.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment