Friday, July 8, 2011

KEPENGGUNAAN: Suri rumah mahu langsing hampir melecur

HAJAT seorang suri rumah untuk mendapatkan tubuh badan yang langsing terkubur apabila kulitnya hampir melecur selepas menjalani sesi rawatan yang keseluruhannya berharga RM8,800.
Semuanya gara-gara krim pelangsing badan yang digunakan oleh sebuah pusat kecantikan di Sri Petaling di ibu negara yang tidak sesuai dengan kulitnya.
Tham See Kaee, 31, mengalami saat mencemaskan apabila meronta-ronta dengan badannya berbalut dan cuba meminta pertolongan daripada kakitangan pusat kecantikan itu selepas ditinggalkan bersendirian selama 10 minit di dalam bilik rawatan.
Hasilnya, kulit di bahagian belakang badannya bertukar menjadi kemerah-merahan dan pedih.
Pemeriksaan doktor mengesahkan dia mengalami alahan terhadap krim yang digunakan.
Menurut See Kaee, sebelum rawatan bermula, dia telah memaklumkan kepada pihak berkenaan bahawa dia mempunyai alahan tertentu.
Tidak berpuas hati dengan keadaan itu, wanita terbabit meminta wangnya dipulangkan namun pihak pengurusan pusat itu enggan memberikan kerjasama.
Masalah itu menyebabkan See Kaee memfailkan tuntutan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di ibu negara.
Presiden TTPM, Reihana Abd. Razak yang mendengar kes tersebut baru-baru ini mengarahkan pusat kecantikan berkenaan membayar ganti rugi RM5,820 kepada See Kaee dalam tempoh 14 hari mulai tarikh keputusan itu dibuat.
Menceritakan semula kejadian itu, wanita itu berkata, segalanya bermula apabila dia dihampiri oleh kakitangan pusat kecantikan itu yang memperkenalkan diri sebagai May dan ditawarkan promosi rawatan muka dengan bayaran RM58 sahaja.
Namun setelah perbualan lanjut, dia dipujuk dengan tawaran untuk melangsingkan badan iaitu pakej 13 kali rawatan dengan harga RM1,988 dan dia bersetuju.
Beberapa hari kemudian ketika membawa suaminya ke pusat itu, jururunding kecantikan di situ berjaya pula mempengaruhi See Kaee dan suaminya untuk bersetuju dengan pakej yang lebih mahal iaitu RM8,800 bagi rawatan tanpa had selama setahun.
Katanya, pihak tersebut turut memberi jaminan bahawa wang akan dikembalikan sekiranya pelanggan tidak berpuas hati dengan perkhidmatan mereka tetapi janji tersebut tidak dikotakan.

No comments:

Post a Comment