Thursday, May 19, 2011

Susu UHT Korea

Ambil sampel susu UHT Korea
Oleh FARHANA JONI
pengarang@utusan.com.my
KUALA LUMPUR 19 Mei - Kementerian Kesihatan telah mengarahkan Jabatan Kesihatan Negeri Selangor mengambil sampel susu UHT di gudang penyimpanan, Biforst Logistics Sdn. Bhd. di Shah Alam bagi menganalisis melamin susu berkenaan semalam.
Timbalan Menterinya, Datuk Rosnah Abd. Rashid Shirlin berkata, gudang itu menyimpan bekalan susu UHT yang diimport oleh syarikat Hybrid Allied Sdn. Bhd. dan pensampelan susu itu akan dijalankan dengan segera.
"Keputusan analisis susu UHT itu akan diketahui dalam tempoh tiga hari dari tarikh pensampelan," katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.
Tindakan itu diambil ekoran dakwaan Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan (SK) Kubur Panjang, Pendang, Shaharol Niza Omar mengenai susu UHT dari Korea tersebut yang tidak mempunyai logo halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom telah menjelaskan, produk susu UHT tersebut mematuhi piawaian halal berdasarkan penilaian Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Shaharol Niza turut mempersoalkan susu UHT yang diimport dari Korea, memandangkan negara tersebut bukan pengeluar utama tenusu dunia, malah meragui keselamatannya memandangkan hanya 40 peratus jumlah kandungan adalah susu dan 60 peratus adalah bahan lain termasuk High Fructose Corn Syrup (HFCS).
"Berdasarkan Peraturan 129, Peraturan-Peraturan Makanan 1985, penggunaan HFCS adalah dibenarkan sebagai bahan pemanis untuk ditambahkan dalam produk makanan dan penggunaannya dalam produk susu UHT adalah 4.3 peratus daripada jumlah keseluruhan," katanya.
Menurut Rosnah, walaupun sehingga kini masih tiada kajian khusus yang dijalankan berkaitan HSFC di negara ini, jika diambil secara berlebihan ia juga boleh meningkatkan risiko berat badan berlebihan

No comments:

Post a Comment