Wednesday, November 17, 2010

Diversification bagi mengurangkan kemalangan maut

Kemalangan demi kemalangan maut mencemarkan dada akhbar negara kita sejak kebelakangan ini. Pelbagai reaksi diutarakan dan tidak kurang juga ada yang mencadangkan pelbagai perkara bagi menangani masalah tersebut secara tuntas dan total.

Dalam hal ini, penulis ingin mencadangkan supaya diversification atau pempelbagaian dipertimbangkan sebagai salah satu cara bagi mengatasinya dengan lebih berkesan.

Pempelbagaian dalam konteks ini bermaksud mempelbagaikan perniagaan dengan tujuan mengurus risiko dan juga mempelbagaikan sumber pendapatan. Mungkin ramai yang tertanya-tanya tentang kaitan antara pempelbagaian dan kemalangan jiwa.

Ya, pempelbagaian yang ingin penulis cadangkan ini melibatkan usaha pempelbagaian di pihak syarikat bas dan pengendali kenderaan berat.

Seperti yang kita ketahui, ramai pihak menyalahkan pemandu bas atas kemalangan maut yang semakin menjadi-jadi. Mereka dikatakan sebagai tidak berdisiplin dan mengambil mudah nyawa penumpang, hatta nyawa mereka sekalipun. Sungguhpun dakwaan ini mempunyai kebenarannya, namun kita juga perlu berlaku adil pada mereka dan menilai juga akan aspek tekanan inflasi.

Inflasi menyebabkan kos sara hidup meningkat, lantas menyebabkan para pemandu bas terpaksa mengejar trip bagi memastikan mereka mempunyai pendapatan yang mencukupi bagi menampung hidup dalam persekitaran kos yang meningkat. Ini ditambah pula dengan faktor gaji yang tidak mencukupi, lalu memaksa mereka melakukan sebanyak mungkin trip, dari utara ke selatan, timur ke barat.

Di sinilah letaknya peranan pempelbagaian. Ini kerana inflasi yang disebutkan tadi bukan sahaja meningkatkan kos sara hidup para pemandu bas tetapi juga menyebabkan kos operasi syarikat bas melonjak. Dengan demikian, ini menjadi salah satu sebab syarikat bas tidak mampu menawarkan gaji yang lebih baik kepada pemandu bas (kos meningkat, pendapatan kekal sama).

Maka dengan melakukan pempelbagaian, iaitu dengan menceburkan diri dalam lain-lain bidang perniagaan yang ada kaitan langsung dengan perniagaan utama mereka (direct diversification) ataupun tidak (cross diversification), maka syarikat bas dapat meningkatkan pendapatan mereka.

Justeru apabila pendapatan sudah berjaya ditingkatkan, di samping meningkatkan kecekapan operasi (bagi mengurangkan kos), maka syarikat bas dapat menawarkan gaji dan faedah yang lebih baik kepada para pemandu mereka (apabila peningkatan dalam pendapatan melebihi kenaikan kos).


Seterusnya, apabila skim gaji dan faedah yang diterima oleh pemandu bas bertambah baik, maka mereka tidak lagi dihambat keterpaksaan bagi bertempiaran ke sana sini mengejar trip, demi mendapatkan wang. Hasilnya, pemanduan dilakukan dengan lebih berhati-hati (kerana tidak perlu berkejaran ke sana sini) dan oleh yang demikian, kemalangan maut dapat dikurangkan.

Sememangnya strategi pempelbagaian bagi mengurangkan kemalangan maut bukanlah strategi jangka panjang. Ia adalah strategi jangka sederhana bagi memastikan ketidakmampuan menangani kenaikan kos tidak menjadi punca kemalangan maut.

Disebabkan itulah penulis ingin juga mencadangkan supaya strategi ini digabungkan juga dengan lain-lain strategi jangka pendek dan jangka panjang.
Ringkasnya, strategi yang ingin dicadangkan adalah:
1. Strategi jangka pendek dan juga jangka panjang – Pihak kerajaan dan syarikat bas memastikan pemandu sentiasa berkelakuan baik dan memastikan hanya pemandu yang mempunyai kebertanggungjawaban (accountability) dan sifat amanah yang tinggi yang diambil sebagai pemandu;
2. Strategi jangka sederhana – Pempelbagaian; dan
3. Strategi jangka panjang – Usaha oleh kerajaan dan industri pengangkutan bagi menambah baik seluruh sistem pengangkutan negara (bukan hanya sistem bas) bagi mewujudkan sistem pengangkutan yang bersepadu, murah, selamat, cekap dan boleh diharap.

No comments:

Post a Comment